Evalueringen er gennemført i perioden 2012-14 og er baseret på forskellige typer af data fra i alt 44 kommuner. Den består af en tværgående dataindsamling i landets ICS-kommuner og en dybdegående evaluering i udvalgte ICS-kommuner.
Evalueringen fremhæver 6 anbefalinger, der samlet kan styrke implementeringen og anvendelsen af ICS i kommunerne:
- Ledelsesinvolvering: Det anbefales, at ledelsen tager et klart og meget synligt ansvar for både implementering og opfølgning.
- Opfølgning på anvendelsen: Det anbefales, at der sker en løbende opfølgning på anvendelsen af både ICS-systematikken og de forskellige blanketter.
- Anvendelse af DUBU: Det anbefales, at der lokalt følges op på brugen af det understøttende it-system DUBU, så det sikres, at det anvendes hensigtsmæssigt.
- Superbrugerrollen: Det anbefales, at der sættes fokus på superbrugerrollen, og at ledelsen bakker rollen klart op.
- Kompetenceudvikling: Det anbefales, at grunduddannelsen videreudvikles.
- Inspiration til anvendelsen af ICS: Det anbefales, at der udarbejdes både en eksempelsamling med børnefaglige undersøgelser og en teorisamling.
ICS blev indført i Danmark i 2007. På nuværende tidspunkt anvender 90 ud af 98 af landets kommuner ICS-systematikken.
Hent publikationen