Rapporten for 2023 er netop udgivet, og den viser, at de fem socialtilsyn ved udgangen af året førte tilsyn med godt 2.000 tilbud og knap 5.200 plejefamilier.
Rapporten sætter denne gang særligt fokus på tre områder, nemlig:
- tilsynsrapporterne
- borgernes uddannelse og beskæftigelse
- brugen af plejefamilietypologien.
Indholdet i tilsynsrapporter
Socialtilsynene skal udarbejde en tilsynsrapport hver gang, der er gennemført et tilsyn. Rapporten skal indeholde socialtilsynets vurdering af kvaliteten i det enkelte tilbud eller plejefamilie.
Det fremgår af Social- og Boligstyrelsens årsrapport, at socialtilsynene har en uensartet praksis for tilsynsrapporter, hvilket stiller tilbud og plejefamilier forskelligt.
Derfor anbefaler Social- og Boligstyrelsen blandt andet, at tilsynsrapporter på tværs af socialtilsynene bør have samme minimumsindhold.
Borgernes uddannelse og beskæftigelse
Når socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med tilbud og plejefamilier, skal der anvendes en bestemt kvalitetsmodel i vurderingen af, om et tilbud eller en plejefamilie har den fornødne kvalitet.
Social- og Boligstyrelsen har konstateret, at socialtilsynene ikke har bedømt kvalitetsmodellens tema om borgernes uddannelse og beskæftigelse efter modellens intentioner.
Derfor anbefaler Social- og Boligstyrelsen blandt andet, at socialtilsynene justerer praksis, så tilbuddene bliver bedømt efter, hvor mange borgere der reelt er i uddannelse eller beskæftigelse, og at socialtilsynene går i dialog med tilbuddene om, hvorfor temaet er vigtigt for alle tilbud.
Brugen af plejefamilietypologien
Socialtilsynene godkender plejefamilier efter tre plejefamilietyper: almen, forstærket og specialiseret plejefamilie. Årsrapporten viser, at socialtilsynene overordnet set har en ensartet forståelse af plejefamilietypologien, men at der er visse forskelle i forbindelse med indplacering af nygodkendte plejefamilier.
Social- og Boligstyrelsen anbefaler her, at praksis justeres, så alle socialtilsyn bruger typologien på helt samme måde.
Som tillæg til årsrapporten er udgivet en bilagsrapport, som indeholder nøgletal om socialtilsynenes aktiviteter i 2023. Det omfatter eksempelvis antal tilsynsbesøg, herunder fordelingen mellem uanmeldte og anmeldte tilsynsbesøg, sagsbehandlingstider ved godkendelse, antallet af sanktioner og omfanget af magtanvendelser. Også her ses forskelle i socialtilsynenes praksis.
Se årsrapporten for socialtilsynene 2023