Hvad sker der i en børnesag? – en folder til forældre

Social- og Boligstyrelsen2025

Folderen handler om samarbejdet mellem kommunens myndighedsafdeling og forældrene, og hvordan forløbet er i en børnesag.
Centrale begreber som fx underretning og afgørelse forklares. Folderen kan bruges i dialogen mellem børne- og ungerådgiveren og forældre.

Folderen handler om, hvad der sker, hvis der oprettes en børnesag i kommunen. Folderen beskriver, hvem børne- og ungerådgiveren er, og hvordan en børnesag i kommunen typisk forløber. Folderen beskriver, hvordan man som forældre kan samarbejde med børne- og ungerådgiveren. Endelig beskriver folderen også, hvilken hjælp man eksempelvis kan få, og hvilke rettigheder man har som forældre i sagens forløb.

Det er hensigten, at folderen gives til familierne i forbindelse med en samtale, så der er mulighed for at gennemgå folderen sammen med familien. Folderen kan eksempelvis udleveres af børne- og ungerådgiveren eller andre fagpersoner, der er i kontakt med forældrene.

Formålet med folderen er at understøtte, at forældre og familier er informeret om det danske sociale system, deres rettigheder, og hvad de kan forvente i mødet med kommunen. Dette for at styrke samarbejdet med og retssikkerheden for forældre og familier.

Flere informationer

Der findes i alt tre foldere med hvert sit fokus. Hensigten er, at folderne kan udleveres til familierne med udgangspunkt i familiernes konkrete situation.

Du kan finde folderen ”Samarbejdet om dit barns trivsel” her

Du kan finde folderen ”Hvad sker der, hvis dit barn skal anbringes uden for hjemmet?” her