Mestringsluppen er i 2021-2023 udviklet, afprøvet og tilpasset med afsæt i erfaringer fra seks kommuner, som har implementeret indsatsen. Det er sket i tæt samarbejde med VIVE og Social- og Boligstyrelsen.
På baggrund af de erfaringer er der udarbejdet en indsatsbeskrivelse. Den redegør overordnet for indsatsens teori- og værdigrundlag, som bygger på:
- Et ressourcefokuseret og anerkendende børnesyn
- Et relationelt dialektisk udviklingssyn
- Et kognitivt adfærdsteoretisk afsæt.
Indsatsbeskrivelsen redegør desuden for de organisatoriske forudsætninger for implementering af indsatsen, som er:
- Viden og kompetencer hos gruppelederne
- Ledelse, organisering og forankring af indsatsen
- Fælles ansvar, tværgående samarbejde og klar rollefordeling omkring indsatsen.
Derudover gennemgås de fem kernelementer, som indsatsen er bygget op af, med tilhørende beskrivelse af kerneelementets begrundelse og udførsel i praksis, herunder redskaber til understøttelse af praksis.
De fem kerneelementer i indsatsen er:
- Afdæk ressourcer og behov
- Styrk barnets viden, tænke- og handlemuligheder
- Styrk nære voksnes forudsætninger for at understøtte
- Anerkend barnet og børnegruppens perspektiver
- Overlevér viden.
Guider til praksis
Til indsatsen er der udviklet et kort kompetenceudviklingsforløb samt en række fleksible materialer til levering af indsatsen.
Materialerne sikrer, at indsatsen tager udgangspunkt i efterprøvet viden samtidig med, at de giver mulighed for at kommunerne kan tilpasse forløbet til børnene og de nære voksne, som deltager. Guiderne understøtter således udførelsen af indsatsen i praksis.
Guiderne udleveres i forbindelse med Mestringsluppens kompetenceudvikling og er ikke offentligt tilgængelige.