Tilfredshedsundersøgelsen er gennemført af Social- og Boligstyrelsen for at opnå viden om tilskudsmodtagernes og -ansøgernes vurdering af og oplevelser i mødet med styrelsens tilskudsadministration på social- og ældreområdet, samt hvorledes denne har udviklet sig gennem årene.
Undersøgelsen bygger på data fra spørgeskemaundersøgelser, som er rundsendt til styrelsens tilskudsmodtagere og -ansøgere.
Baselineundersøgelsen er sendt til modtagere af tilskud i 2017 og første halvår 2018, mens den opfølgende undersøgelse fra 2020 er rundsendt til tilskudsmodtagere fra 2019 og første halvår 2020, og undersøgelsen fra 2023 er rundsendt til tilskudsmodtagere og -ansøgere fra 2022. Undersøgelserne omfatter i alt 1.329 besvarelser fra tilskudsmodtagere- og ansøgere.
Overordnet set viser undersøgelsen, at tilskudsmodtagerne og -ansøgerne er grundlæggende tilfredse med Social- og Boligstyrelsens tilskudsadministration, og at tilfredsheden generelt er ens eller stigende over årene. Den gennemsnitlige samlede tilfredshed er stigende fra 6,3 i 2018 til 6,7 i 2020 og 7,0 i 2022 opgjort på en skala fra 1 (meget utilfreds) til 10 (meget tilfreds).
Rapporten kommer omkring disse emner:
- Respondenternes baggrund
- Samlet brugertilfredshed, som yderligere opgøres på tilskuds- og organisationstyper samt erfaringsniveau.
- Kontakten med tilskudsadministrationen
- Processen for hhv. ansøgningspuljer og processen for drifts- og direkte tilskud.
- Regnskabsaflægning og faglig afrapportering
- Tilskudsmodtagere
- Data og metode med inddragelse af metodeovervejelser og baggrunden for undersøgelserne.
I rapporten findes ligeledes det spørgeskema, som er benyttet til undersøgelsen i 2023.
Social- og Boligstyrelsen har stået for udarbejdelsen af rapporten og den seneste spørgeskemaundersøgelse.