Pulje: Livsglæde og nærvær på plejehjem

20-08-2024

Der er udmeldt en ansøgningspulje til aktiviteter, der kan styrke livsglæde og nærvær på plejehjem. Puljen retter sig mod både kommunale, private og selvejende plejehjem. Ansøgningsfrist: 9. oktober 2024 kl. 12.00.

Mange mennesker har svært ved at opretholde deres interesser og fortsætte med de aktiviteter, der har optaget dem tidligere, efter de er flyttet på plejehjem. Det kan gå hårdt ud over livskvaliteten.

Det er baggrunden for en ny ansøgningspulje, der skal styrke nærvær og livsglæde på plejehjem gennem personcentreret pleje, omsorg og meningsfulde aktiviteter. 

Der kan søges tilskud til, at plejehjem kan afprøve forskellige tilgange og samarbejdsmodeller i samarbejde med civilsamfundsaktører eller andre relevante aktører. Samarbejdet skal tage udgangspunkt i plejehjemsbeboernes perspektiver, ønsker og behov samt personcentreret pleje, omsorg og meningsfulde aktiviteter.

Derudover skal puljen medvirke til at styrke brobygningen mellem plejehjem, lokalmiljø, ældre i lokalområdet og civilsamfundsaktører eller andre relevante aktører. De igangsatte aktiviteter skal derfor også inddrage ældre i lokalområdet, fx i form af fælles udflugter, musikoplevelser og sociale arrangementer.

Ansøgningspuljen udmeldes i samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen og Social- og Boligstyrelsen og er åben for ansøgninger nu.

Der er afsat 12,4 mio. kr. i perioden fra den 1. januar 2025 til 31. december 2027.

Målgruppe

Ansøgningspuljens målgruppe er er plejehjemsbeboere og ældre i lokalområdet.

Ansøgningsfrist

Ansøgningsfristen er den 9. oktober 2024 kl. 12:00.

Hvem kan søge?

Ansøgningspuljens ansøgerkreds er kommuner samt kommunale, private og selvejende plejehjem, herunder friplejehjem

Ansøgere skal være opmærksomme på, at der skal anvendes MitID Erhverv (med foreningens/kommunens CVR-nummer) ved oprettelse og indsendelse af ansøgninger via tilskudsportalen.

Læs mere om puljen 


Informationsmøde

Der  afholdes et virtuelt informationsmøde den 10. september fra 13.00 til 13.45.

På mødet får I

  • Generelle informationer om puljen
  • Oplysninger om krav til ansøgere og deadlines
  • Gennemgang af puljematerialerne
  • Information om, hvordan man søger puljen via vores Tilskudsportal.
  • Der vil være mulighed for at stille spørgsmål via chatfelt.

Tilmeld dig informationsmødet

 

 

 

Kontakt

Tilskudsadministration

Tlf. 72 42 41 33
tilskudsforvaltning@sbst.dk

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her