Sagsbehandlingen er afsættet for kommunernes arbejde med at give børn, unge og voksne med et handicap den støtte og hjælp, de har behov for. Det er her, grundlaget bliver lagt for, at støtten til borgerne er den rette, og derfor er det vigtigt, at fagligheden er i orden.
Er I blandt de mange kommuner, der har svært ved at skabe plads til udvikling i en presset hverdag, er det måske relevant for jer at samarbejde med taskforcen på handicapområdet om et analyse- og udviklingsforløb. Vi har et indgående kendskab til kommunernes vilkår og stor erfaring med at rådgive ind i den praksis, der er i den enkelte kommune.
Vi har mulighed for at tilbyde flere forløb og genudmelder nu forårets ansøgningsrunde for at give flere kommuner mulighed for at søge. Den nye frist for ansøgninger er 22. maj 2023.
Sådan foregår det
Taskforcen på handicapområdet er et samarbejde mellem Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen og har eksisteret i en årrække. I tæt dialog med kommunerne arbejder vi for at styrke sagsbehandlingen via forskellige tilbud og forløb, hvor vi sammen sætter fokus på at udvikle praksis.
Et analyse- og udviklingsforløb strækker sig over to år. Indledningsvist foretager taskforcen en analyse af kommunens sagsbehandling og giver på baggrund heraf anbefalinger til, hvordan kvaliteten i sagsbehandlingen kan styrkes. Efter analysen samarbejder kommunen med taskforcen om et udviklingsforløb, hvor kommunen får hjælp til at realisere de anbefalinger, som kommunen ønsker at arbejde videre med.
I samarbejdet med taskforcen kan I forvente at få:
- En analyse, der peger på kommunens styrker og udfordringer
- Anbefalinger til, hvordan jeres kommune kan styrke kvaliteten i sagsbehandlingen
- Hjælp til at styrke kvaliteten gennem redskaber, kompetenceudvikling, sparring og viden.
Analyse- og udviklingsforløbet har både fokus på kommunens konkrete sagsbehandling og på den faglige ledelse og styring af handicapområdet i kommunen.
Læs mere om tilbuddet og find ansøgningsmaterialet