Børn og unge, der har omfattende funktionsnedsættelser og er anbragt uden for hjemmet, anvender ofte en form for teknologi i hverdagen – fra kørestole til hjælpemidler, der kan støtte kommunikationen.
Men hvordan bruges hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger mere konkret i den socialpædagogiske indsats for disse børn og unge? Og hvor kan der være udfordringer eller opmærksomhedspunkter, der kan være barrierer for, at teknologien gør størst mulig gavn?
Det belyses nu i en ny vidensafdækning fra Socialstyrelsen.
Forskellige begrebsforståelser
Vidensafdækningen viser, at der er forskellige forståelser af begrebet velfærdsteknologi på tværs af både kommune og sundhedssektor og internt mellem forvaltning og praksis.
Det betyder, at der fx kan være stor forskel på forventningerne til, hvilke udfordringer ny teknologi kan løse, fordi de forskellige begrebsforståelser også kan indebære et varierende fokus på hhv. økonomi, arbejdsmiljø og barnets trivsel og udvikling.
Tilsvarende kan det have betydning i en bevillingssituation, om et givent produkt opfattes som et hjælpemiddel eller et almindeligt forbrugsgode.
Fokus på generel teknologiforståelse
Det pointeres i udgivelsen, at teknologi som regel er en integreret del af hverdagen, når man arbejder på handicapområdet, om end den hastige udvikling kan gøre det svært for medarbejderne at følge med, særligt i den mere avancerede teknologi. Mange steder er man også udfordret af fx personaleskift.
Den gode anvendelse af velfærdsteknologi er dog meget andet end de konkrete kompetencer i at anvende en specifik teknologi. Der kan også være behov for, at medarbejderne styrker deres generelle teknologiforståelse og forstår betydningen af at bruge teknologien, og hvordan den kan understøtte den socialpædagogiske opgave.
Ledelsens opgave
En sådan teknologiforståelse vokser bedst i et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne uanset kompetenceniveau har tid og rum til at forholde sig udforskende til teknologiens potentiale. Et miljø, hvori ledelsen er opmærksom på og giver plads til at arbejde med de konsekvenser, forandringer og dilemmaer, der opstår, når teknologien tages i brug.
Hent vidensafdækningen her
Kan bruges bredt
Mange af temaerne er relevante på tværs af målgrupper. Det gælder fx opkvalificering ift. at forstå teknologien bedre, så den kan blive sat i spil der, hvor det giver mest mening i den social indsats.