Socialstyrelsen udgav i starten af 2016 nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling. Retningslinjerne giver et fælles grundlag for kommunernes kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af den sociale stofmisbrugsbehandling.
Fra 2017 til 2019 understøtter Socialstyrelsen implementeringen af de nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling i kommunerne. Det sker i regi af en ny task force, som tilbyder gratis udviklingsforløb til landets kommuner. Forløbene tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte kommune.
Hvorfor deltage i et forløb om udvikling af stofmisbrugsbehandling?
Ved deltagelse i task forcens udviklingsforløb får kommunerne:
- afdækket styrker og udfordringer i den lokale sociale stofmisbrugsbehandling
- en lokal udviklingsplan for indsatsområderne i den sociale stofmisbrugsbehandling
- proces– og implementeringsstøtte gennem hele forløbet
- dybdegående kendskab til de nationale retningslinjer for social stofmisbrugsbehandling, som også kan anvendes efter forløbet
Praktiske oplysninger om udviklingsforløbene
Kommuner, som er interesserede i at deltage i et udviklingsforløb, skal udfylde og indsende et henvendelsesskema til Socialstyrelsen senest den 22. februar 2017. Derefter vil et antal kommuner blive indkaldt til et dialogmøde medio marts 2017. På baggrund af dialogmøderne udvælges op til fem kommuner til udviklingsforløb med opstart primo april 2017.
Kommuner, som får tilsagn om at deltage i et udviklingsforløb, indgår en samarbejdsaftale med Socialstyrelsen om rammer, vilkår og ressourcer for det videre samarbejde.
Generel information om implementering af de nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling
Læs specifikt om deltagelse i et udviklingsforløb og få adgang til henvendelsesskemaet
Se indholdet af de nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling