De Utrolige År giver forældre, børn, lærere og pædagoger grundlæggende kompetencer i at praktisere nye måder at være sammen på. Et af de grundlæggende principper i De Utrolige År er at fokusere på det positive i samværet med barnet. De Utrolige År er gruppebaseret. Det vil sige, at programmet gennemføres med en gruppe børn, en gruppe forældre eller en gruppe lærere/pædagoger. De Utrolige År er baseret på anvendt adfærdsanalyse, udviklingspsykologi, social læringsteori og kundskaben om gruppeprocesser.
Programserien består af:
1. Forældreprogrammer
2. Børneprogrammer
3. Lærer-/pædagogprogram
Programmerne kan med fordel benyttes i en sammenhængende indsats, men nogle programdele kan også anvendes hver for sig.
Programserien er udviklet af Professor Carolyn Webster-Stratton.
Se også:
Evaluering af De Utrolige År: Delrapport 1: Implementeringen af programmet
Evaluering af De utrolige år: Delrapport 2: effekten af programmet
Hent publikationen