Der kan være både faglige, menneskelige og økonomiske potentialer i at arbejde helhedsorienteret. Men vi ved også, at det kan være udfordrende, blandt andet fordi strukturer og organisering ikke altid understøtter en tværgående tilgang.
Derfor vil vi gerne stille vores viden og sparring til rådighed om, hvordan man kan arbejdet med området.
Analyse om drivkræfter og barrierer
Vi har for nylig offentliggjort en analyse af, hvilke drivkræfter og barrierer en række kommuner oplever i forbindelse med at omstille organisationen til at arbejde mere helhedsorienteret på voksenområdet.
Analysen viser, at processen ofte er krævende og fordrer tid og ressourcer for at sikre en bred forankring og et solidt fundament. Men samtidig oplever kommunerne også, at en helhedsorienteret praksis gør en stor forskel for den enkelte borger og kan være med til at frigøre ressourcer i kommunen.
Hvis I som kommune står overfor at iværksætte initiativer om helhedsorienterede indsatser – eller måske allerede er i gang – så kan vi understøtte jeres arbejde.
Viden og dialogmøde
Vi tilbyder aktuelt:
- Dialogmøde med det strategiske niveau i jeres kommune, hvor vi drøfter potentialer ved investering i helhedsorienterede indsatser, hvad det er for en omstilling, der er behov for, og hvad det stiller af krav til jer som kommune, når omstillingen skal implementeres.
- Lokale data fx hvordan ser den potentielle målgruppe for helhedsorienterede indsatser ud hos jer, og hvad er målgruppens udfordringsbillede? Vi kan også se på jeres udgifter til målgruppen på tværs af velfærdsområder og udviklingen over tid.
- Præsentation for politisk udvalg/direktion (eller evt. en bredere kreds) af viden om drivkræfter og barrierer. Præsentationen vil have fokus på de centrale udfordringer i arbejdet med omstilling til helhedsorientering, og hvad de kritiske succesfaktorer er for at lykkes.
Lyder det som relevant for jeres kommune, så kontakt gerne specialkonsulent Louise Falslund Kjeldsen på mail lofk@socialstyrelsen.dk eller telefon 41 74 00 39 for nærmere aftale.