Unge fra udsatte boligområder. Isolerede ældre fra mange kulturer. Voksne med hjerneskade. Børn med kognitive udfordringer.
Det er blot nogle af de mange og meget forskelligartede grupper, der i 2020 blev tilgodeset med midler fra en ny pulje til samarbejdsprojekter på tværs af civilsamfund, frivilligcentre og kommuner.
Deltagere og frivillige
Ideen med puljen var at inkludere flere mennesker med forskellige typer af problemer og udfordringer i lokale fællesskaber.
Børn, unge, voksne og ældre har taget del i både almene og målgruppespecifikke fællesskaber. Enten ved at deltage på lige fod med andre borgere. Eller ved at være frivillige og hjælpe andre i samme situation som dem selv – til gavn for både den enkelte, de andre deltagere og foreningerne.
Til inspiration for andre, der har lyst til at arbejde med lignende initiativer, har Social- og Boligstyrelsen nu samlet op på de i alt 15 projekter i en rapport. Udgivelsen har ikke mindst fokus på de fremadrettede perspektiver og videregiver gode råd fra projekterne i forbindelse med både det tværsektorielle samarbejde og borgersamarbejdet:
Dyrk de personlige relationer
Centralt for det tværsektorielle samarbejder er bl.a., at parterne tager ejerskab over projektet, og man tidligt får en formaliseret samarbejdsaftale.
Undervejs i projektet er det vigtigt at dyrke de personlige relationer og holde god kontakt ved gennem løbende at holde fysiske møder. Senere handler det særligt om at have blik for forankringsmulighederne i samarbejdet både fagligt og økonomisk.
Tryghed og fleksibilitet for borgerne
Rådene om borgernes inklusion understreger vigtigheden af kendskab til målgruppen og god formidling af projektet.
I næste fase er det centralt at være opmærksom på evt. barrierer for borgernes deltagelse. Mulighed for at følges med nogen til aktiviteterne, en vært på stedet og fokus på dannelsen af et trygt miljø kan være vigtige faktorer, der kan understøtte den enkeltes motivation for at være med.
Væsentligt er også, at deltagelsesmulighederne er fleksible, og at aktiviteterne kan tilpasses borgernes interesser.
Pjece med de vigtigste pointer
Erfaringsopsamlingen er målrettet frivillige foreninger, men kan også bruges af eksempelvis kommuner og frivilligcentre, som vil vide mere om tværsektorielle samarbejder med henblik på at inkludere udsatte borgere i foreningslivet.
Ud over rapporten er der udgivet en kort pjece med de vigtigste pointer og råd.
Hent pjecen og erfaringsopsamlingen