Risikoen for brand i el- og hybridbiler er mindre end for biler med forbrændingsmotor

02-02-2022

En ny undersøgelse viser, at risikoen for brand i el- og hybridbiler er mindre end for biler med forbrændingsmotor

Sandsynligheden for at der opstår brand i el- og plugin hybridbiler er lavere end for benzin- og dieselbiler, og vi bør derfor ikke forvente flere bilbrande i fremtiden, snarere tværtimod.
Det viser en ny rapport som Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI) og Teknologisk Institut (TI) har udarbejdet på vegne af Social- og Boligstyrelsen.

Undersøgelsen viser, at risikoen for at der opstår brand i el- og plugin hybridbiler, også når opladningssituationen tages i betragtning, er mindre end for biler med forbrændingsmotor.
Opstår der brand i el- eller plugin hybridbilernes batteripakke, kan slukningen dog tage længere tid og vanskeliggøres på grund af litium-ion batteriets kemi og placering i bilen.

Med undtagelse af HF-gas (Hydrogenflourid), som har en højere koncentration ved brand i elbiler, er de farlige emissioner, der afgives ved brand, de samme for både el-, plugin hybrid-, benzin- og dieselbiler.
Behovet for beredskabernes beskyttelsesudstyr i forbindelse med deres indsats er dog den samme for alle biltyper, og brand i el- og plugin hybridbiler stiller derfor ikke nye krav til redningsberedskabets personlige beskyttelsesudstyr.

Foruden brandrisikoen for el- og plugin hybridbiler har DBI og TI analyseret brandsikkerheden i garageanlæg, oplag af litium-ion batterier og batterier til solcelleanlæg i bygninger.

Vil du læse mere om undersøgelsen? 

Læs mere i rapporten om brandsikkerhed i garageanlæg her 

 

Kontakt

Byggeri

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her