Udviklingshæmning er en bred målgruppe. Funktionsniveauet for hver enkelt person kan variere meget, og derfor har personer med udviklingshæmning behov for at blive stimuleret, udfordret og støttet på en måde, som passer til den enkeltes funktionsniveau og personlighed.
Vidensportalens nye tema om voksne med udviklingshæmning præsenterer baggrundsviden om målgruppen. Du kan også læse om anerkendende pædagogik og neuropædagogik, som anvendes i stort omfang på danske botilbud. Begge indsatser kan tilpasses efter den enkelte borgers behov og funktionsniveau.
Tema på Vidensportalen om voksne med udviklingshæmning
Anerkendende pædagogik og KRAP
Anerkendende pædagogik bruges i mange danske botilbud som overordnet tilgang til arbejdet med voksne med udviklingshæmning. Anerkendende pædagogik handler om at kunne sætte sig i borgerens sted og se verden ud fra borgerens perspektiv.
Vidensportalens artikel om anerkendende pædagogik præsenterer det integrerede socialpædagogiske koncept Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik (KRAP.) KRAP er udviklet med udgangspunkt i praksis. Konceptet tager afsæt i kognitive teorier med en anerkendende tilgang og en række let anvendelige værktøjer, som har til formål at skabe forståelse for borgerens situation, udgangspunkt og mulige udvikling.
Artikel på Vidensportalen om KRAP og anerkendende pædagogik
Neuropædagogik
Neuropædagogik er en tværvidenskabelig disciplin. Den bygger både på pædagogik og de kognitive videnskaber om hjernens funktioner og funktionsnedsættelsens betydning for den enkelte.
Neuropædagogik er en forståelsesramme for den faglige og individuelle indsats til personer med neuropsykologiske vanskeligheder.
Artikel på Vidensportalen om neuropædagogik
Oversigt over de samlede handicaptemaer på Vidensportalen