Når rådgivningen gives i en enkeltsag
Sagen omhandler en problemstilling, hvor der tale om et barn, der igennem det meste af sin opvækst har været netværksplejeanbragt. Igennem en årrække, er der i barnets netværk opstået konflikter i form af forskellige forståelser af barnets vanskeligheder og behov, hvilket har bevirket, at samarbejdet omkring barnet er brudt sammen. Ud fra konfliktniveauet i sagen oplever kommunen det vanskeligt at vurdere barnets behov fremadrettet.
Der rådgives om, hvorledes barnets perspektiv mere aktivt inddrages i sagsbehandlingen. Ligeledes rådgives der om, hvorledes parterne kan bringes sammen gennem afholdelse af netværksmøder. Afslutningsvis rådgives der om faglige redskaber til, at foretage en fremadrettet faglig vurdering af barnets fremadrettede behov for støtte.
Kommunen oplever at have fået nye redskaber til at arbejde anderledes med den viden som netværket bidrager med i sagen. Endvidere en socialfaglig hjælp til at kunne foretage en vurdering af barnets fremadrettede behov for støtte.
Når rådgivningen gives i en flerhed af sager
Sagen omhandler en problemstilling, som gør sig gældende i flere sager, hvor der er opstået vanskeligheder i samarbejdet med familierne i forhold til deres børn med handicap og deres behov for indsats. Ingen af børnene går i skole, og forældrene har frabedt sig, at den kommunale socialrådgiver ser børnene. Forældrene ønsker kun skriftlig kontakt med kommunen (og primært gennem en partsrepræsentant).
Der rådgives om, hvorledes kommunen ud fra deres tilsynsforpligtelse med børnene kan stille krav om at se dem – herunder hvorledes de løbende kan anmode om beskrivelser af børnenes funktions- og trivselsniveau. Endvidere rådgives der om, hvorledes der kan arbejdes med tydelig ansvarsdeling gennem en handleplan, herunder at arbejde med tydelige mål i forhold til etablering af en indsats og med at kunne måle progression hos barnet.
Kommunen oplever at have fået nye redskaber til at fremføre tydelige budskaber overfor familierne, i forhold til ”myndighedskravet” om dokumentation og inddragelse.